Neem vrijblijvend contact op

Hoe een Kipster het gouden ei legt

The Branding Blog

Hoe wordt een merk, een beleving? Iedere maand kijken we naar een gaaf merk dat het écht anders wil doen. Van mooie producten tot slimme marketing en design.

Vandaag neem ik je graag mee naar het kip en het ei, en nee… niet welke van de twee er eerder was. Terwijl je voor het winkelschap staat krijg je al bijna keuzestress… moet je nou kiezen voor een Polder scharrelei, Omega-3 vrije uitloopei of een Biologisch ei van een Blije Kip? De tijd dat een ei gewoon een ei was is voorbij.

Kipster doet dat met een krachtige boodschap. Vanuit de kop van Limburg maakt Kipster als kippenboer impact op de manier waarop wij kippen & eieren zien én eten.

"de meest dier-, mens- en milieuvriendelijke kippenboerderij ter wereld"
Niet zomaar een eitje

Toch écht anders

Met een krachtige boodschap zet Kipster zich tussen (of boven) de andere eieren in het schap. En dat doen ze met veel lef, maar als je gelooft in je product en waar je voor staat… waarom niet? Ik hou daar wel van.

Hoe ze dit doen? Over ieder aspect van het houden van kippen is goed nagedacht. Wat is de impact op dier, mens en milieu, en hoe kan dit beter? Zo heeft Kipster een natuurlijke leefomgeving gecreëerd. Een ‘hindernisbaan’ vol bomen, stronken en groen, maken de perfecte leefomgeving voor een kip om te scharrelen.

Tussen het eieren leggen door kunnen de kippen genieten van de restjes van grote bakkerijen en bijproducten van het land. Ohja… en op het dak van de boerderij liggen ook nog eens bijna 1100 zonnepanelen die meer stroom opwekken dan nodig is! Niet voor niets is Kipster dan ook winnaar van de Rabo Duurzame Innovatieprijs 2018.

Kippen
Eieren per kip / jaar
Zonnepanelen
%
Minder fijnstofemissie
Dit is speciaal

Geen doodnormaal Doosje

Het strakke doosje van Kipster valt gelijk op in het schap. Daar moet ik als designer even van glunderen. Ik zie de mensen al kijken en mompelen: man het is maar een ei… Maar dit is niet zomaar een ‘doosje eieren’. Dit is het meest duurzame eierdoosje dat er is, gemaakt van aardappelzetmeel, cellulosevezels en water. Het vermindert de CO2 footprint ten opzichte van een gangbaar eierdoosje met zo’n 90%. Je kunt hem dus zo op je composthoop gooien. Dat is toch gaaf!

Als waar museumstuk wordt dit doosje ook nog eens tentoongesteld in het Londense Museum of Brands Packaging and Advertising bij een expositie over duurzame verpakkingen.

Een kiplekker leventje

Klein eitje, groot gebaar

Het is bewonderenswaardig om te zien hoe het Kipster lukt om een positieve impact te maken. Dat doen ze zeker met succes, want de schappen zijn regelmatig uitverkocht! Ze lijken dus het gouden ei te hebben gevonden. De kracht van vorm en verhaal doet het ei en de kip goed, zelfs als je niet persé bezig bent met duurzaam shoppen. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat als het gaat om de verschuiving naar duurzame voeding, maar met een kleine stap kun je al een verschil te maken. Je vindt Kipster eieren bij de Lidl.

Wil je meer weten over Kipster, de kip en het ei? Je kunt ze eens bezoeken als je in de buurt bent!

Ken jij ook nog een prachtig initiatief of merk die een verschil probeert te maken? Geef ons een tip of schrijf zelf een mooi verhaal als gastblogger.

Sharing is caring

Leuk, handig, interessant of leerzaam? Deel deze blog!

Delen
rots in branding oceaan plastic preview
Van oceaan naar duurzaam product

Plastic en aarde… die gaan niet lekker samen, maar er zijn prachtige initiatieven die dit probleem te lijf gaan! Merken die een verschil maken, van Ecover tot The Ocean Cleanup en PADI. Wat je van ze kunt leren? Lees meer…

Rots in Branding Roderick
Over de auteur
Roderick
Lead creatie bij Rots in Branding

Als Grafisch Vormgever en Marketeer hou ik van mooie merken die een verhaal weten te vertellen. Een krachtige beleving door samenspel van beeld, verhaal en vorm. Als liefhebber help ik organisaties met het creëren van een passende merkbeleving door design en verhaal.

Scroll naar boven