Neem vrijblijvend contact op

Van oceaan naar duurzaam product

10 september 2018
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

In ‘Mooie merken’ geven we aandacht aan merken die iets heel bijzonders doen. Merken die inspireren door hun beleving, mooie producten, verhaal of design.

Het is een beetje het ‘what shall not be named’ van tegenwoordig, Plastic. Wat ooit hét beloofde materiaal was, geeft ons nu juist zoveel zorgen. Van giftige stoffen tot een plastic soep in de oceaan van heb ik jou daar.

Maar in deze blog kijken we even niet naar de bedroevende cijfers. Niet omdat we onze ogen sluiten, maar om een podium te geven aan alle prachtige initiatieven die zijn ontstaan. Bijzondere mensen die op creatieve wijze een verschil proberen te maken om onze kijk op plastic te veranderen. Ideeën die je kunnen inspireren om ook zelf een verandering op gang te brengen als ondernemer of gewoon als mens.

Ecover

Schoon krijgt een andere waarde

Ecover heeft als afwas- en schoonmaakmiddel producent een obsessie voor ‘clean’. Maar hun visie gaat verder dan alleen een schone was. Op energieke wijze zetten zij zich in voor een schonere wereld. Ze noemen dat zelf een ‘Clean Living Revolutie’. Ecover begrijpt dat het ‘plastic probleem’ niet in één nacht is op te lossen. Het vergt bloed, zweet en tranen om stap voor stap een verandering op gang te brengen. Zij doen dit (voorlopig) niet door plastic de rug toe te keren, maar juist door anders naar plastic te kijken. Dus geen éénmalig gebruik en een stop tegen onze wegwerpcultuur.

Ecover denkt vanuit hun proces slim na over een positieve verandering. Van het recyclen van plastic tot een volledig duurzame verpakking. Zo combineren ze een korte- en een langetermijnoplossing voor een schonere toekomst.

The OCean Cleanup

Wat je vies maakt, maak je schoon

Als jonge uitvinder maakte Boyan Slat al veel indruk op het Nederlandse en internationale podium. Met zijn ‘Ocean Cleanup‘ werken hij en zijn team aan een oplossing in het afvoerputje van onze aarde, de oceaan. Je moet het maar kunnen, want deze Dirty Job is immens met 5 TRILJOEN kleine stukjes plastic verspreid over onze zeeën. Van de vijf ‘plastic soepen’, is de Great Pacific Garbage Patch (GPGP) de grootste met een oppervlakte van 3 keer Frankrijk. De perfecte plek om te starten met een wereld-veranderend project.

Het opruimen van deze Garbage Patch zou met conventionele methodes – schepen en netten – duizenden jaren duren en miljarden kosten. The Ocean Cleanup heeft een slimme techniek ontwikkeld die de kracht van de oceaan in zijn voordeel gebruikt. Met behulp van natuurlijke stroming en een drijvend systeem dat dient als vangnet, is de verwachting dat 50% van de hoeveelheid plastic is opgevangen in slechts vijf jaar tijd. Zie in het filmpje hoe dit systeem werkt. Wat er met al dat plastic gebeurt? Dit wordt gerecycled om er duurzame producten van te maken.

In de afgelopen jaren heeft het team diepgaand onderzoek gedaan naar de oceaan, het probleem en het testen van hun systeem. Geduld is hier letterlijk een schone zaak, want het eerste systeem is ‘as we speak’, onderweg naar zijn bestemming.

PADI Coastal cleanup

Met je neus op de feiten

Als fanatieke duikers weten we hoe heerlijk het is om onderwater te zweven en te genieten van deze wonderbaarlijke en compleet andere wereld. Maar onze zeeën veranderen en de vervuiling wordt zichtbaar. Als duiker wordt je op dat moment toch even met je neus op de feiten gedrukt. Gelukkig heerst er binnen de community een gemotiveerde sfeer om een verandering te maken. PADI is de grootste organisatie van de recreatieve duiksport. En ze maken een duidelijk statement om de oceaan en haar leven te beschermen.

Naast de continue inzet om mensen te informeren, organiseren PADI en duikers over de hele wereld events, zoals ‘Coastal Cleanup‘. Tijdens dit event staan we extra stil bij wat voor zooi er allemaal in de oceaan ligt, maar maken we ook onze handen vies! Zo lopen we stranden af om afval te verzamelen, en gaan we ook onderwater de stroming te lijf op zoek naar afval.

Wat we kunnen leren

Je hoeft het niet alleen te doen

Je zou vooraf denken ‘Het is dweilen met de kraan open’. Maar waar de één zich inzet bij het afvoerputje, zoals The Ocean Cleanup, zet de ander zich juist in om een verandering teweeg te brengen in onze maatschappij, denkwijze en wegwerpmentaliteit. Naast deze drie initiatieven zijn er nog duizenden die het verschil willen maken. Het is dus zeker geen eenzame weg.

Het is mooi om te zien hoe steeds meer merken zich inzetten voor een onderdeel van het probleem. Het deel wat het dichtste bij hun waarden, product, community of visie staat. Er zijn natuurlijk voldoende bedrijven die puur hun omzetdoelstelling willen behalen. Maar wat maakt het eigenlijk uit als daardoor een positieve bijdrage wordt geleverd aan het verduurzamen van deze planeet?

Dus...

Voor welk duurzame doel kun jij jouw merk inzetten om een verschil te maken? Deel je verhaal op Facebook. Ken jij ook nog een prachtig initiatief of merk? Geef ons een tip of schrijf zelf een mooi verhaal als gastblogger.

Sharing is caring

Leuk, handig, interessant of leerzaam? Deel deze blog!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Rots in Branding Roderick
Over de auteur
Roderick
Lead creatie bij Rots in Branding

Als Grafisch Vormgever en Marketeer hou ik van mooie merken die een verhaal weten te vertellen. Een krachtige beleving door samenspel van beeld, verhaal en vorm. Als liefhebber help ik organisaties met het creëren van een passende merkbeleving door design en verhaal.

Scroll naar top
Neem contact op

Op werkdagen tussen 09:00 en 18:00 uur